HELLA - SATSAR PÅ ZHAFIR ELMASKINER

HELLA är en av de största leverantörerna till bilindustrin. MDAX-gruppen förser nästan alla världens ledande fordonstillverkare med premiumprodukter och är en av innovationsledarna inom fordonsbelysningssegmentet. Vi besökte Hella Kočovce och pratade med teknikerna Jozef Šimun och René Jurkovský om den första elektriska maskinen i Hella världen - Zhafir Zeres-serien i deras fabrik.

Företaget HELLA har vuxit med produkter för fordonsbelysning. Portföljen inkluderar strålkastare, kombinerade bakljus, interiörljus och når hela vägen till belysningselektronik. Produktutvecklingen fokuserar på ljusbaserade system för drivassistans och lysdioder. Dessutom har företaget etablerat sig världen över som en kompetent leverantör av lösningar för omfattande belysning och fordonselektronik - enligt devisen "Technology with vision".

I dag har koncernen 125 fabriker runt om i världen, sysselsätter ca. 39 000 personer, inklusive ca. 7 700 inom forskning och utveckling och genererade en omsättning på cirka 7 miljarder euro under räkenskapsåret 2018/19. Av dessa var 5,8 miljarder euro från belysnings- och elektronikavdelningarna.

PREMIUMKVALITET FÖR PREMIUMMÄRKEN: Första klassens kvalitet till högsta standard betyder allt för fordonsspecialisterna, det är riktmärket för allt tänkande och hur man agerar och har högsta prioritet. ”Nollfel” är mottot, helt enkelt på grund av vårt ansvar gentemot våra kunder. För att implementera denna höga standard i alla anläggningar har Hella etablerat ett integrerat kvalitetsledningskoncept i hela koncernen, som bygger på internationellt erkända kvalitetsstandarder och kontinuerligt utvecklas.

TRADITIONELL MED INNOVATIV ANDA: ”Att inte stå stilla i utveckling, att utarbeta idéer och ta dem in i serieproduktion är det som driver oss varje dag” är denna innovationsledares motto. På produktionsnivå var grunden för serieproduktion att hålla sig till välkända märken; här har företaget hittills förlitat sig på europeiska varumärken utan undantag. Det har nu förändrats och Haitian är den första icke-europeiska tillverkaren av formsprutningsmaskiner som kunde övertyga de ansvariga på Hella om prestanda, effektivitet och kvalitet för sina maskinserier. Beslutet till förmån för Haitian respektive Zhafir fattades vid Hella Kočovce, i västra Slovakien.

”Som ofta krävs det initialt lite tid och tålamod att övertyga operatörerna hur man använder nya maskiner. Men nu kan de maskinerna och vi kan säga att de är mycket nöjda både när det gäller försäljningssupport och teknisk support. ” förklarar Filip Mizia, teknisk försäljningschef på Mapro, försäljnings-och servicepartner för Haitian International i Slovakien. ”

Med anläggningarna i Bratislava, Banovce och Koovce har Hella tre fabriker i Slovakien som producerar olika komponenter för bilbelysning oberoende av varandra. Gruppen sysselsätter sammanlagt 2 100 personer och producerar dygnet runt på fyra skift. Jozef Šimun, produktionschef: ”Jag tycker att det är särskilt viktigt för Hella att ha en hög specifikation i maskinutrustningen, med många alternativ. Varje gång jag pratar med de ansvariga är de mer nöjda med Zeres än med de europeiska maskinerna. Mer nöjda, både vad gäller parameterinställningar och hantering ”.

Under tiden har också den första Haitian maskinen intallerats i Kočovce-fabriken. En Jupiter-2-plattemaskin med låskraft på 450 ton installerades under en provperiod på 6 månader. Den bevisade dess prestanda långt före slutet av denna testfas.

undefined

Superkänslig och synlig del, högglänsande ljusledare, tillverkad i en Zhafir ZERES 3600/830 av PC på 40 sek.

INTERVJU:

Herr Šimun, herr Jurkovský, hur viktig är energi som kostnadsfaktor för Hella? ”Det är verkligen inte den första prioriteringen, kvalitet kommer absolut först, men det är naturligtvis en av de viktigare punkterna, för vi på HELLA vill också spara energi. I slutändan beror det på priset. ”

Är det orsaken till att du byter till elektriska maskiner och vad förväntar du dig av dem?
”Vi förväntar oss att underhållet av elektriska maskiner blir mer ekonomiskt än andra maskiner. Detta kommer säkert att bli ännu bättre ju fler elektriska maskiner vi har i fabriken. Bortsett från det är hydrauliska maskiner mycket större och ljudligare än elektriska. Och priset och prestandan är mycket övertygande. ”

Vad är din personliga åsikt om framtidens drivteknik, är det elektriskt, hydrauliskt eller hybrid?
”Jag tror att den bästa lösningen är elektriska maskiner. De är renare, prestandan är mycket bra och de är anmärkningsvärt tysta. Men jag tror att det viktigaste är priset.

Fakta: HELLA SLOVAKIEN FRONT-LIGHTING, SRO Grundat: 2003 i Slovakien, Omsättning för budgetåret 2017/2018: 203 miljoner euro, Antal anställda: 2100, Produkter: Frontbelysning för bilar och lastbilar           

Ytterligare HELLA-platser i Slovakien: BRATISLAVA - Interiörbelysningssystem för personbilar, Bánovce nad Bebravou - Bil signallampor

HELLA.png